۱۳۸۷ دی ۲۲, یکشنبه

روز مبارک تولد سیمون دوبوار 9 ژانویه 2009

با درود

9 jan 2009 - 20/ 10/87

در باره جنس دوم گفته اند : رساله ای مهم واختصاص داده شده به وضع زن - اثری عمیق وبدیع که در آن با نظریه کهتری طبیعی زن مبارزه شده است

جنس دوم دیر زمانی برجسته ترین اثر سیمون دو بوار مانده است

پی یر دوبوادفر -نویسنده ونافذ ادبی

بهترین کتابی که تا کنون در باره زنان نوشته شده.......اثری در درجه اول اهمیت

سیمون دوبوار تنها نویسنده ای دقیق واهل تحقیق نیست رمان نوس نیز هست وارزش این اثر تا حد زیادی به سبب تخیل شگرف اوست

ضمیمه ادبی تایمز

ما دختر های آراسته کلاس دوم , پانزده یا شانزده سال داشتیم که جنس دوم را کشف کردیم .فکر نمی کنم که هیچ کتاب دیگری بوده باشد که در باره آن چنین تفسیر و تجلیل کرده باشیم . سیمون دوبوار سرنوشت زنانه را دود هوا می کرد . مارا از قید یوغی هزارساله می رهاند
الیزابت بادنته , روزنامه نگار

بدون وجود جنس دوم از سی و پنج سال پیش انفجار < فمینیسم > در سراسر جهان صورت نمی گرفت ...می دانیم که جنس دوم چه حادثه ای بوده است
برتران پوارو دلیش , نویسنده وناقذ ادبی

......................................................

برگرفته از ص 137 کتاب جنس دوم جلد 1

زن کهبا پیدایش مالکیت خصوصی از اریکه خود به زیر آورده شده است , سرنوشت خود را در خلال قرنها با مالکیت خصوصی پیوند خورده می یابد
مرد مدعی است چیزی را که تسخیر میکند وبه تملک در می آورد با شا یستگی خود می پوشاند
زن برهمن در هند , فلامینیادر رم , به اندازه شوهران خود قدیس به شمار می روند , در میان زوج , مرد دارای سلطه است



ما این تحول را در غرب برسی خواهیم کرد . تاریخ زن در شرق هند وچین , به راستی تاریخ بردگی طولانی وبی تغییری بوده است .ما تحقیق خود از قرون وسطی تا عصر حاضر را به فرانسه که موردش حکم نمونه را دارد محدود می کنیم

ص139هنگامی که زن به تملک مرد در می آید مرد می خواهد که او باکره باشد وبا اعمال بدترین مجازاتها , وفاداری کامل او را می خواهد تمام قوانینی که تا روزگار ما نابرابری در مورد زنا کاری حفظ کرده اند شدت خطای زن اعلام می دارند وگرچه از دوران اوگوست به بعد حق اجرای عدالت به دست خود مرد ممنوع می شود , قوانین ناپلئون باز هم نظر عفو هیاءت منصفه به شوهری را که مجری عدالت شده است ,نوید می دهد

صفحه 132
مردان هستند که تصمیم می گیرند , مقام زنان در جامعه , همواره همان جایگاهی است که مردان برای آنان در نظر می گیرند ,در هیچ دورانی زن موفق به تحمیل قانون خود نشده است
با اینهمه اگر کار تولیدی در حد توانایی زن باقی مانده بود شاید زن همراه با مرد به کار تسخیر طبیعت تحقق می بخشید . ولی زننتوانسته است نوید های ابزار کار را از آن خود خود کند تا از ستمی که برزن رفته خبر دهد آنچه برای زن شوم بوده این است که چون برای کارگر به صورت یار وهمکار در نیامده , از اتفاق انسانی طرد شده است : اما ضعف زن وعدم توانایی اش در این که به اندازه مرد تولید کند , نمی تواند این طرد شدن را توجیه کند , بلکه علت آن است که زن به شیوه مرد در کار وتفکر شرکت نمی جسته , علت آن است که زن اسیر راز های زندگی باقی مانده است . مرد جز این که بر زن ستم روا دارد نمی توانسته کار دیگری انجام دهد واراده مرد بر بسط و سلطه طلبی بو ده است

نظر دیگر سیمون دوبوار این بوده است که این وضعیت آناتومی بدن زن است که مادری را پذیرفته است وبه این منظور ظلم وستمی بر او روا داشته شده است وگرنه قرار دادی نیست که همیشه اومادر باشد پدران نیز می توانند مادری کنند ودر حال حاضر در این عصر بسیاری از پدران مادر گونه ومادر هستنند و حتی این مادری به شکل حمایت از خانواده از مقام بالا شکل می گیردودر سیاست وارد می شود

با سپاس

پروین جلائی - پریشاد اکتیو
22دیماه هشتادو هفت

هیچ نظری موجود نیست: