۱۳۹۳ اسفند ۱۰, یکشنبه

8 مارس 2015 در باره زنان چه می دانیم / گرامی و خجسته باد روز جهانی زن 2015

8 مارس 2015 در باره زنان چه می دانیم
؟
به چه دلیل جایگاه زنان در بیشتر موقعیتها با جایگاه مردان در همان موقعیتها تفاوت دارد
؟
زنان در تلاش برای دستیابی به آزادی وپایگاهی برابر با مردان
با درود و تبریک به زنان در تلاش برای دستیابی به آزادی و جایگاه اجتماعی , اقتصادی , فرهنگی ورهایی از خشونت
بر روی هم رفتارکسانی که می خواهندپایگاه اجتماعیشان را بالا ببرند شبیه رفتار کسانی است که می خواهندپایگاه اکتسابیشان را حفظ کنند وبه طور کلی وجدان پایگاهی در زندگی همه جوامع ودر همه سطوح نقش مهمی ایفاء میکند
وجدان پایگاهی ریشه در این واقعیت اجتماعی دارد که صورت های رفتاراز لحاظ پایگاه اجتماعی شیوه های فرهنگی و نهادی شده این کوشش است . بی شک اکثریت جمعیت دنیا تلاش روزمره اش در وهله اول صرف تامین غذا و سر پناهی میشود که برای زنده ماندن کفایت کند . لیکن حتی در این سطح کوشش مردان و زنان و افراد جامعه حد اقل میل به بر خورداری از نظر مساعد دیگران سبب کمکی که در صورت لزوم می تواند فراهم کند و احتراز از بد نامی وتنزل موقعیت اجتماعی دو انگیزه نیرومندی هستند که در زندگی اشخاص در سر تا سر گیتی نقش مهمی ایفا می کنند .
از تحلیل واکنش های افراد در برابرارزیابی پایگاه اجتماعیشان می توان تا حدودی به ظرافت و به تنوع معانی حیثیت اجتماعی پی برد . برای برخی حیثیت معنایش پایگاهی برابر با دیگران است , برای برخی دیگرمعنایش اینست که در وهله اول از پایین ارزیابی شدن پایگاهشان اجتناب کنند , وبرای برخی دیگر هم وغم شان این است که پایگاه برترشان را کماکان حفظ کنند وبلاخره برای همه ما حیثیت یعنی بر انگیختن واکنش های مساعدنزد دیگران تا بتوانیم کالاها و خدماتی را بدست بیاوریم که برای تائید عزت نفسمان به عنوان موجودی با ارزش لازم است . بنابرین می توانیم بگوئیم که تلاش برای مقبول واقع شدن در جامعه و کسب وجهه و حیثیت تلاشی است در جهت تاکید برنفس و توجیه خویشتن و احراز هویت که طبق شیوه و الگو های رفتاری بهنجار محیط فرهنگی صورت می گیرد , محیطی که ساختار پایگاههای اجتماعی در آن کار کرد دارد . اهمیت الگوهای رفتار فرهنگی تعیین کننده است زیرا تلاشی برای کسب حفظ و ارتقای پایگاه باید مطابق با قواعد مرسوم ومعمول در جامعه صورت گیرد .
این قواعد شیوه تجویز شده دفاع از یک مو قعیت های اجتماعی احراز شده و شیوه ارتقاء به پایگاهی بالاتر یا واکنش در برابر آن را تعیین می کنند, ارزش هاو نهاد های اجتماعی مقدار و نوع احترامی را که به دارندگان پایگاه اجتماعی تعلق می گیرد تعیین می کنند .
اگر زنان را به چند طبقه بالا , متوسط , پایین از نظر سیاسی , اجتماعی , اقتصادی , فرهنگی و............یک واقعیت بپذیریم , طبقه بالا سعی می کند که از مو قعیت اجتماعیش دفاع کند , طبقه متوسط تلاش می کند که موقعیتش را در سلسله مراتب ساختار اجتماعی ارتقاء دهد و طبقه پایین پیوسته نگران تامین معاش, ترس از بیماری و نا امنی اقتصادی و بیکاری است .
موقعیت های اجتماعی زنان ما و افراد جامعه در وضعیت نابهنجاربسر می برند . ساختار اجتماعی جامعه ما بر نظام قشربندی استوار است .
اعضای طبقه اجتماعی زنان در یک ساختارکه در مشکلات حیاتی قرار دارند که با واکنش ها و با اختلالات روانی و عاطفی ظاهر می گردد و کمیت وکیفیت این اختلالات بر حسب طبقه مورد نظر متغیر است .
درجامعه ای کاملا" باز همه افراد برای رسیدن به موقعیتی که استحقاقش را دارند ظاهرا" از فرصت های برابر بر خوردارند , تنها عوامل محدود کننده صلاحیت و ترجیحی است که شخص برای فلان موقعیت خاص قایل است , به علاوه صلاحیت برای شغل خاص منحصرا" از مقوله صلاحیت های اکتسابی است نه ولادت , نه پایگاه پدر , ونه نابرابریفرصت های اولیه در آموزش و پرورش استعدادها , نمی توانند مانعی بر سر راه رسیدن افراد به مو قعیت هایی باشند که استحقاقش را دارند .
بر عکس در جامعه ای کاملا" بسته , خشکی وانعطاف نا پذیری ساختاراجتماعی به حدی است که افراد توانایی جنبیدن از پایگاهی را که به هنگام تولد به آنان واگذار شده است ندارند , در چنین جامعه ای موقعیت های واگذاری به افراد تابع معیارهای خاص گرایانه است از قبیل روابط خانوادگی , دوستی های شخصی یا  صورت دیگری از قوم وخویش بازی به نحوی که همه فرزندان خود بخود پایگاه پدر را به ارث دریافت می کنند , هر گونه ملاحظات مهارت و صلاحیت کارکردی یا موازین گزینشی و هر گونه ایده برابری فرصتها و امکانات , جایی در فرایند واگذاری پایگاههای گوناگون ندارند .
مطالعه بخشی از کتاب جامعه شناسی قشر بندی و نابرابری های اجتماعی اثر ملوین تامین
ترجمه دکتر عبدالحسین نیک گهر چاپ دوم بهار 1379
پروین جلائی , ترانه , شایسته , پریشاد , گیتی و..............27/11/93 – 16 فوریه 2015

هیچ نظری موجود نیست: