۱۳۹۳ اسفند ۱۴, پنجشنبه

زنان در تلاش برای دستیابی به پایگاه و جایگاه برابر اجتماعی , سیاسی , اقتصادی, فرهنگی ......با مردان

روز جهانی زن 8 مارس گرامیباد , زنان در تلاش برای دستیابی به پایگاه وجایگاه برابر اجتماعی , سیاسی ,اقتصادی , فرهنگی ...با مردان
آنچه که بر زنان روا داشته شده است پدر سالاری نه تنها از نظر تاریخی بلکه به عنوان همه جایی ترین و ماندگارترین نظام نا برابرتداوم پیدا کرده است و به صورت بنیادیترین الگوی اجتماعی تسلط در آمده است . مردها از طریق مشارکت و پدرسالاریاد میگیرندکه چگونه آدمهای دیگر را با تحقیر نگاه کنند وبه عنوان موجودات غیر انسانی آنها را تحت نظارت خود در آورند . پدر سالاری خود آزاری ودیگر آزاری , فریب و نیرنگبازی را می آفریند . همین پدیده ها مردان و زنان را به انواع دیگر بیداد گری سوق می دهند و مهمترین ساختار نابرابری اجتماعی است , این خشونت ممکن است به صورت بیرحمی جسمانی آشکارا تجلی یابد و به صورتهای پنهان تر و پیچیده تر, استعمار و استثمار و اعمال نظارت بر زنان به صورت معیارهای مد وزیبایی, آرمانهای بیدادگرانه مادر بودن, آزار جنسی در محیط کار, نامشروعیت طلاق برای زنان , عرفهای برخورد با بیماریهای زنان , ما مایی , روا داشتن زنان به خدمات خانه داری , هرگاه که گروه یا طبقه حاکم کار زنان را با دستمزد کمتر از مردان و.....................تحقق یابد . هرگاه که گروهی از جامعه  بختهای زندگی , محیط زیست , کنشها و بر داشتهای گروه دیگر را به نفع خودش تحت نظارت بگیرد , همچنان که مردها در مورد زنان عمل میکنند خشونت پدیدار می شود ,
تجاوز به عنف , بد رفتاری جنسی از طریق فحشای تحمیلی , تعرضهای جنسی , بردگی جنسی , انواع جراحیهای دردناک وحشیانه در مورد رحم زنان , کودک آزاری و سادیسم های پنهانی و.................................
سنگسار کردن زنان , آزارزنان همجنس باز , رسم دختر بچه کشی , بستن پای دختران , خودکشی اجباری زنان بیوه هند وعمل وحشیانه ختنه زنان و.............................
تصویر زن از دیدگاه فمنیستهای رادیکال , تصویر زنی است که بر اثر پدر سالاری سلاخی وغرقه به خون شده است , پدر سالاری به عنوان یک صورت اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد , به محض آنکه پدر سالاری پا می گیرد منابع دیگر قدرت , اقتصادی , اجتماعی , عقیدتی , حقوقی  , عاطفی و............برای نگهداشت آن بکار انداخته می شود .
اساسی ترین موضع فمنیسم رادیکال قائل شدن ارزش بسیار مثبت برای زنان و ابراز گلایه وخشم عمیق بابت ستمگری در مورد آنان است . فمنیستهای رادیکال ارزش ویژه زن را در مقابله با نظام جهانی که به او کم بهاء می دهد تایید میکنند
فمنیسم رادیکال گسترده ترین نوع فمنیسم است که تاکنون با آن روبرو شده ایم و تا کنون تحقیقات مهمی در مورد عملکرد خشونت علیه زنان در جامعه پدر سالاری انجام داده اند
فمنیسم لیبرال در جنبش زنان آمریکا در دوران معاصر بیشتر از هر نظریه فمنیستی دیگر رواج دارد ودر اعلام برنامه نیرومند ترین سازمان زنان , جنبش ملی زنان گنجانده شده است .
فمنیسم لیبرال به تبعیض جنسی اشاره می کند , تبعیض جنسی که مانند ایدئولوژی نژاد پرستی است , در باره تفاوتهای طبیعی زن ومرد که سر نوشتهای اجتماعی متفاوتی را برای دو جنس رقم می زنند , عرفهای تبعیض آمیزعلیه زنان و باور های پذیرفته شده در باره تفا وتهای طبیعی , به خاطر همین تبعیض جنسی است که زنان از همان کودکی محدود و علیل می شوند , تقسیم کار جنسی وجود دو عرصه عمومی و خصوصی که مردان بیشتر در عرصه نخستین و زنان در عرصه دومین جای دارند , اجتماعی کردن منظم کودکان به گونه ای که بتوانند در بزرگسالی نقشهایی متناسب با جنسیت شان ایفاء کنند اکتفا میکند
فمنیسم مارکسیستی : این چشم انداز که با کارل مارکس و انگلس آغاز میشود وسپس از طریق مجموعه آثار نو مارکسیستی تداوم می یابد نظریه ای را درباره ستمگری اجتماعی ارائه میکند که بر تسلط منافع طبقه حاکم بر کارگران شیوع تسلط طبقاتی ماکس وبر , نقش کشمکش در الگو بندی روابط اجتماعی درون ملی وبین المللی تاکید می ورزد .
مارکسیستهای فمنیسم  معاصر روابط جنسی را در چهار چوب ساختار بنیادیترین نظام طبقاتی به ویژه ساختارنظام طبقاتی سرمایه داری معاصر مورد بررسی قرار می دهند , زنانی که زمینه های طبقاتی آشکارا متفاوتی دارند با مردان طبقه خودشان بیشتر تجربه مشترک دارند تا با زنان طبقات دیگر , برای مثال زنان طبقه ثروتمند از جهت تجارب و منافع طبقاتی شان با زنان یقه تیره یا زنان فقیرتر طبقه مرفه ضدیت دارند , حال آنکه با مردان طبقه بالا و ثروتمند در بسیاری از تجارب و منافع وجه اشتراک دارند
فمنیستهای مارکسیست هر چند بررسی شان را از این موضع طبقاتی آغاز میکنند اما به هر روی می پذیرند که درون هر طبقه زنان از جهت دسترسی به کالاهای مادی , قدرت , منزلت و امکانات تحقق نفس از مردان آن طبقه برخورداری کمتری دارند . علتهای این نابرابری را باید در ذات سازمان سر مایه داری جستجو کرد . زنان مزد بگیر به خاطر منزلت اجتماعی پسترشان دستمزد کمتری دارند و ازآنجا که جایشان را در حاشیه بخش مزد بگیران می انگارند تشکل آنها در اتحادیه های کارگری دشوار است و بدین سان زنان منبع بی درد سر برای سود طبقات حاکم به شمار می آیند , حاشیه نشینی زنان در بخش مزد بگیران بخش مهمی از نیروی کار ذخیره را تامین می کند .
فمنیسم سو سیالیست : فمنیسم سوسیالیستی را سه هدف هدایت می کند , سنتز نظری , ترکیبی از وسعت ودقت نظری , روشی روشن و مناسب برای تحلیل اجتماعی و دگرگونی اجتماعی , فمنیستهای سوسیالیست این هدف رسمی را برای خود تعیین کرده اند که نظریه های فمنیستی موجود را در هم ادغام کنند و هم گامی جلوتر از آنها بردارند . آنها بیشتر از همه در صدد آنند تا آنچه که خود گستر ده ترین و با ارزش ترین سنت فمنیستی می خوانند یعنی اندیشه فمنیستی مارکسیستی و تفکر فمنیستی رادیکال را در یکدیگر ادغام کنند.
فمنیستهای سوسیالیستی از پویائیهای اقتصادی پا فراتر می گذارند و از شرایط گستر ده تری سخن میگویند که زندگی بشری را ایجاد و حفظ میکنند , جسم انسان , جنسیت و نقش آن در تولید مثل , پرورش فرزندان , خانه داری بدون اجر ومزد , وظایف خانگی نامرئی , تغذیه عاطفی و.....................در همه این فعالیتها تنظیمهای استثماری نهفته است که باعث می شود برخی سود بر گیرند و بر خی زیان , فمنیستهای سوسیالیست برای تحلیل این نظام از یک سوی بر آنند تا نظامهای تسلط پهن دامنه را تو صیف کنند و از سوی دیگر می کوشند تا تجارب معمولی و روزانه آدمهای ستم کشیده را جزء به جز مورد بررسی قرار دهند . بر نامه آنها برای دگرگونی مبتنی بر همین فراگرد کشف است که طی آن می کوشند تا گروه ستمدیده مورد بررسی شان را در این کشف دخیل سازند و از این طریق امید وارند که افراد و گروهها به شیوه های گسترده  و محدود , عمل کردن در جهت آزادسازی دسته جمعی شان را یاد بگیرند .

پروین جلائی , ترانه , شایسته , پریشاد , گیتی و...............27/11/93 – 16 فوریه 2015  مطالعه بخشی از کتاب نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر تالیف جورج ریتزر ترجمه محسن ثلاثی چاپ ششم 1381 , پروین جلائی

هیچ نظری موجود نیست: